حضرت محمد در روز 18 ذی الحجه سال دهم هجری در حالیکه از سفر حج (حجه الوداع) به مدینه باز می گشت در محلی بنام غدیر خم که گودال بزرگی است بین مکه و مدینه به پیروانش دستور داد توقف کنند. پس از آنکه همراهانش که بین 70.000 تا 120.000 نفر بودند درغدیر خم توقف کردند.در غدیر خم حضرت محمد دستور داد جهازهای شتر ها را روی یکدیگر قرار دهند و سپس خود بالای آن رفت و به حضرت علی دستور داد نزد او بایستد. آنگاه دست حضرت علی را بالا برد و گفت : «من کنت مولاء فهذا علی مولاه» یعنی : «هر کس که من مولای اویم علی مولای اوست»
- ماجرای سقیفه بنی ساعده چه بوده است؟
سقیفه بنی ساعده مکانی است که پس از مرگ حضرت محمد مسلمانان در زیر سقف آن جمع شدند و به انتخاب خلیفه پرداختند. در این جلسه ابوبکر بعنوان خلیفه برگزیده شد. تعداد مسلمانانی که از بیعت با ابوبکر خوداری کردند اقلیت انگشت شماری بودند و آن عده که راضی به خلافت حضرت علی و حاضر به بیعت با او شدند فقط 7 نفر یا 10 نفر بودند. ( تاریخ یعقوبی . جلد 1 . صفحه 524)
- سوال اول :
- آیا در زبان عربی کلمه «مولا » به معنی » جانشین » است؟
خیر . کلمه » مولا » در زبان عرب به معنای » آقا » و » سرور » است . بنابراین جمله حضرت محمد در غدیر خم : من کنت مولا فهذا علی مولاه . ( هر کس من مولای اویم علی مولای اوست ) نمی تواند دلیلی بر جانشینی حضرت علی در غدیرخم باشد. اگر حضرت محمد قصد تعیین جانشینی حضرت علی را در غدیر خم داشت از واژه » نایب » به معنای «جانشین» استفاده می کرد.
- سوال دوم :
- چرا هیچیک از مسلمانان و یاران حضرت محمد که در غدیر خم حضور داشتند (بین 70.000 تا 120.000 نفر) در سقیفه بنی ساعده سخنی از حدیث «غدیر خم» بمیان نیاوردند، در حالیکه از زمان یاد شده برای این حدیث تا مرگ حضرت محمد بیش از 3 ماه نگذشته بود؟
- سوال سوم
به روایت ابن هشام : بهنگام مرگ حضرت محمد،عباس (عموی حضرت محمد) از حضرت علی خواست که نزد حضرت محمد برود و درباره جانشین آینده وی،نظر خواهی کند،اما حضرت علی از این کار پرهیز کرد و گفت : « مرا با این سوال کاری نیست و اگر سید (حضرت محمد) ما را منعی کند یقین می باید دانست که هیچ کس بعد از وی چیزی به ما ندهد.» (سیرت رسول الله . جلد 2 . صفحه 1112)
- اگر حضرت محمد ، حضرت علی را به جانشینی خود در غدیر خم انتخاب کرده بود دلیل این سوال چه بوده است؟چرا حضرت علی در پاسخ اشاره ای به ماجرای غدیر خم نکرد؟
- سوال چهارم :
حضرت محمد زمانی که در بستر مرگ بود، ابوبکر را به نیابت خود برای امامت نماز تعیین کرد و در حقیقت حق امامت را به ابوبکر واگذار کرد. (سیرت رسول الله .جلد 2 .صفحه 1106)
احترام حضرت محمد به ابوبکر آنچنان بود که گاهی خود پشت سر او نماز می گذاشت. (تاریخ طبری . جلد 4 . صفحه 1323)
- اگر براستی حضرت علی به عنوان خلیفه آینده و جانشین حضرت محمد در غدیر خم انتخاب شده بود چرا حضرت محمد،زمانی که در بستر مرگ بود،وی را به امامت نماز منصوب نکرد؟
- سوال پنجم :
پس از بیعت حضرت علی با ابوبکر ، او ابوبکر سه روز پیاپی از مردم خواست که اگر از بیعت خود ناراضی هستند می توانند بیعت خود را با او بر هم زنند. حضرت علی در مسجد از جای خود بلند شد و خطاب به ابوبکر گفت : « ما بیعت خود را با تو فسخ نخواهیم کرد،زیرا رسول خدا ترا در کار دین و امامت بر ما ،در نماز مقدم داشت،پس کیست که بتواند ترا در اداره امور دنیای ما باز دارد و واپس اندازد.(تاریخ طبری . جلد 4 . صفحه 1336)
- اگر حضرت علی از جانب خدا در غدیر خم به خلافت انتخاب شده بود و خود را مستحق خلافت می دانست چرا این سخنان را بر زبان راند؟
- سوال ششم :چرا حضرت محمد حاضر بود برای صلح با مکیان دست به قلم ببرد(صلح حدیبه ) و حتی از سمت خود به عنوان رسول الله چشم پوشی کند اما برای راهنمایی و هدایت امت اسلام پس از خود درزمان صحت و سلامتی خطی ننوشت یا حداقل نخواست که کسی بنویسد ؟
- سوال هفتم : چرا حضرت علی با خلفا بیعت کرد ؟؟آیا شیر خدا میترسید ؟
-سوال هشتم :حضرت محمد که درباره هر چیز میدانست و بوسیله فرشتگان از آینده آگاه می شد .پس چرا این دودستگی و اختلاف را برای آینده امت خود ندید و در کار جانشینی خود پافشاری نکرد ؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر