۱۳۹۲ آذر ۲۷, چهارشنبه

دود ودم اوليه و عقب نشينی خفت بار


پس از اين که دولت آمريکا تحريمهای جديد را عليه رژيم اعلام کرد بلافاصله دولت آخوند روحانی، کارشناسان مذاکره کننده با کشورهاي1+ 5 را از وين فراخواند و مذاکرات کارشناسی را متوقف کرد و دود و دم را ه انداخت که در مقابل اقدام آمريکا قاطعيت به خرج می دهد و چه کارها که نمی کند. همزمان با بيرون کشيدن رژيم از مذاکرات وين، وزير خارجه و مقامات زيردست او تهديد کردند که اقدامات مقتضی به عمل می آورند. عباس عراقچی معاون ظريف و مذاکره کننده اصلی رژيم گفت: ”دقت در متن توافقنامه ژنو نشان می دهد که اقدام جديد دولت آمريکا در اضافه کردن شرکتها و افراد جديد به فهرست تحريمها، نه تنها نقض روح حاکم بر توافق ژنو که نقض متن آن نيز هست“. عباس عراقچی اضافه کرد رژيم عکس العمل مناسبی اتخاذ می کند.
عراقچی در يک موضعگيری ديگر گفت: ”ما هيچ اعتمادی به آمريکا و غرب نداريم اما اقدامات را ملاک قرار می دهيم“.

سخنگوی وزارت خارجه رژيم مسئوليت عواقب نسنجيده آمريکا را نيز تماماً برعهده دولت آمريکا دانست.
نماينده رژيم در سازمان ملل و يکی از زيردستان ظريف نيز فهرست جديد تحريمها از جانب وزارتخانه های خزانه داری و امور خارجه آمريکا را، اقدامی منفی در روند مذاکرات دانست که بدگمانيها درباره حسن نيت آمريکاييها را تشديد می کند و گفت: ”تأثيرات منفی اين اقدام علاوه بر اين که به افزايش بدگمانی مردم ايران و جامعه بين الملل منجر می شود، مذاکره کنندگان را در شرايطی قرار می دهد که نتوانند با اميد رسيدن به تفاهمی منطقی، پايدار و سازنده و نتيجه برد - برد به مذاکرات ادامه دهند“.

علاءالدين بروجردی رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس رژيم که يکی از حاميان پروپاقرص مذاکرات است با حمايت از اقدام وزارت خارجه رژيم برای بازگرداندن هيأت مذاکره کننده هسته يی رژيم از مذاکرات کارشناسی رژيم با 1+5 د روين گفت: ”اين اقدام وزارتخانه تصميم منطقی و انقلابی بود“.
بروجردی همچنين گفت: ”ما بايد با اتخاذ تصميمات لازم به فعاليتهای صلح آميز خود در کشور شتاب بيشتری بدهيم“.
اگر چه بروجردی توضيح نداد که منظورش از شتاب بخشيدن به فعاليتهای صلح آميز چيست، اما واضح است که به طور تلويحی تهديد کرد که ميز مذاکره به هم می خورد و دوباره رژيم وضعيت را به شرايط قبل از توافق ژنو برمی گرداند.
وزير خارجه رژيم نيز در پاسخ به تحريمهای جديد آمريکا گفت: ”ما به شکل مقتضی و با در نظرگرفتن همه جوانب امر به آن پاسخ داديم“

هنوز چند روز از اين هو و جنجال وزيرخارجه رژيم و مقامات وزارت خارجه نگذشته بود که يکباره طبل توخالی تهديدات مقامات وزارت خارجه رژيم ترکيد و ناگزير به عقب نشينی شدند و اعلام کردند مذاکرات را ادامه می دهند. از جمله اقدامات رژيم برای عقب نشينی و برگشت به مذاکرات. تماس جواد ظريف با جان کری بود که در حالی که کری در هواپيما عازم ويتنام بود ظريف با او تلفنی مذاکره کرد. 24آذر وزير خارجه رژيم بايک فقره عقب نشينی در فيس بوک نوشت ما با جديت مذاکرات ژنو را دنبال می کنيم. . ظريف در ادامه مطلبش در فيس بوک، در پاسخ به غرولندهای باند خامنه ای در مورد تحريم آمريکا و حملاتی که از طرف اين باند به وزيرخارجه رژيم می شد، نوشت: ”ضمنا دوستانی که با استفاده از سکوت ضروری ما، مشغول خرده گيری از کنار گود هستند هم حتماً می دانند که فرمايشاتشان همگی جواب دارد ولی تيم مذاکره کننده وظيفه مهمتری برای پيگيری منافع ملی دارد و پاسخ عمومی به برخی موارد را فعلاً به مصلحت نمی داند و آماده است در برابر اتهامات ناروا و غيرمنصفانه به خاطر منافع ملی سکوت کند ولی در زمان مناسب به همه ايرادها و ابهامات پاسخ خواهيم داد“.
24آذر سايت روزنامه واشينگتن پست از قول ظريف نوشت: ”وزير خارجه ايران محمد جواد ظريف گفت که به رغم مانعی که هفته گذشته در مذاکرات هسته يی پيش آمد، ايران صد روی صد به رسيدن به يک توافق جامع نهايی متعهد است“
وزير خارجه آخوندها به صراحت تحريم جديد آمريکا را نقض توافقنامه ژنو نمی داند و در مصاحبه با تلويزيون يورونيوز گفت: ”من فکر می کنم اين اقدامات که توسط وزارت خزانه داری آمريکا انجام شده است سودمند نيست اما در عين حال به معنی تخطی از مفاد توافقنامه هم نيست“.
26آذر رسانه های رژيم نوشتند عراقچی معاون وزرات خارجه رژيم و مذاکره کننده اصلی رژيم با کشورهای 1+5 درديدار با اشتون آمادگی رژيم را برای ادامه مذکرات اعلام کرد.

به اين ترتيب به رغم دود و دمهای اوليه مقامات وزرات خارجه آخوند روحانی و طاقچه بالا گذاشتن برای کشورهای 1+5 و بيرون کشيدن تيم مذاکره کننده کارشناسی از مذاکرات وين، از آنجايی که اوضاع اقتصادی رژيم به شدت فلاکت بار است و تحت فشارهای بين المللی و تحريمهای فلج کننده درحالت خفگی قرار دارد، برای بيرون رفتن از اين بن بست ناگزير شد از ادعاهای اوليه در مقابل تحريم جديد آمريکا عقب نشينی کند و با خفت مجدداً به ميز مذاکره برگردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر