۱۳۹۲ تیر ۹, یکشنبه

جمهوری اسلامی مهندس نفت از چين وارد می‌کند!

بعد از واجبی چینی , زرد چوبه چینی, مهر و سنگ پای چینی , دسته بیل و کلنگ چینی , قرآن و جانماز و آخوند چینی , اکنون چشممان به واردات مهندسین نفتی چینی روشن میشود! اینرا میگویند پیشرفت اقتصادی و فرهنگی اسلام ناب محمدی در دولت امام زمان.
با گذشت دو ماه از ورود دکل دريايي چيني سحر دو به آب‌هاي خليج فارس، حفاري اين جک آپ دريايي در ميدان مشترک گازي پارس جنوبي هنوز آغاز نشده که علت اين تاخير، تامين نيروي انساني اين دکل حفاري از چين است.
به گزارش مهر، اين روزها اختلاف نظر درباره خريد دکل حفاري از چين و يا ساخت داخل اين تجهيزات پرمصرف صنعت نفت در بين کارشناسان بالا گرفته است اما هر چقدر صنعت نفت 105 ساله ايران تاکنون در طراحي و ساخت اولين دکل بومي و ملي حفاري ناکام مانده که حتي در تربيت نيروي انساني متخصص فعال بر روي سکوهاي حفاري دريايي هم اقدام قابل توجه‌اي انجام نشده است.
بر اين اساس با گذشت بيش از دو ماه از ورود دستگاه حفاري دريايي سحر دو به خليج فارس، اين جک آپ دريايي چيني هنوز عمليات حفاري چاه‌هاي توصيفي و توسعه‌اي در فاز 19 پارس‌جنوبي به عنوان يکي از مرزي‌ترين فازهاي مشترک گازي با قطر در خليج فارس را آغاز نکرده است.شرکت حفاري شمال سوم خرداد ماه سالجاري با انتشار گزارش کوتاهي از آغاز به کار دستگاه جک آپ دريايي سحر دو در پارس جنوبي خبر داد و اعلام کرده بود: اين دستگاه دريايي سه هزار اسب بخاري از توانايي‌هاي منحصر به فرد عملياتي نسبت به ساير دستگاه‌هاي حفاري دريايي برخوردار است.
با اين وجود پيگيري‌هاي خبرنگار مهر از شرکت ملي نفت ايران، نشان مي‌دهد که با گذشته بيش از يک ماه از اعلام آغاز به کار دستگاه حفاري سحر دو در فاز 19 پارس جنوبي توسط حفاري شمال، اما تاکنون حفاري دريايي اين پروژه مشترک گازي آغاز نشده است.
مهمترين عامل در اين تاخير 36 روزه تامين نيروي انساني متخصص از چين بوده به طوري‌که با توجه نياز به 120 نفر از کارکنان فني و عملياتي شاغل بر روي اين سوپر ريگ آپ حفاري هنوز کادر فني آن به طور کامل تامين نشده است.تامين نيروي انساني چيني براي تنها دکل چيني مستقر در پارس جنوبي در حالي اين روزها به يک چالش جديد توسعه بزرگترين ميدان مشترک گازي ايران تبديل شده است که برآوردهاي انجام شده نشان مي‌دهد که به ازاي هر روز تاخير در ساخت و توسعه هر فاز پارس جنوبي حدود 10 ميليون دلار عدم النفع براي اقتصاد کشور به همراه دارد.
از اين رو هر چند برخي از شرکت‌هاي حفاري به بهانه شتاب زدگي در طرح توسعه ميادين مشترک نفت و گاز، مسير جلوافتادگي را در خريد دکل‌هاي حفاري خارجي و به ويژه چيني مي‌بينند اما به واسطه خريد اين دکل چيني و عدم توجه به آموزش و تربيت نيروي انساني متخصص تاکنون از محل ورود تنها دکل چيني به پارس جنوبي 36 روز تاخير و به عبارت ديگر حدود 360 ميليون دلار عدم النفع نصيب صنعت نفت ايران شده است.
به عبارت ديگر هر چند به اعتقاد مسئولان شرکت حفاري شمال خريد دستگاه حفاري سحر دو با قيمت حدود 143 ميليون دلار يک رکورد در خريد ارزان دکل‌هاي با کيفيت دريايي به شمار مي‌رود اما تاکنون بيش از دو برابر ميدان پارس جنوبي به دليل عدم آموزش کارشناسان خبره حفاري در دريا از اين محل زيان کرده است.برخي از مديران شرکت‌هاي حفاري دليل خريد دکل حفاري از چين را نبود زيرساخت‌هاي صنعتي ساخت بومي اين دسته تجهيزات در داخل کشور عنوان مي‌کنند و حال اين سوال مطرح است که آيا تربيت و آموزش نيروي انساني هم نياز به سرمايه گذاري کلان و ايجاد زيرساخت‌هاي چند ميليارد توماني دارد؟
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر