۱۳۹۲ مرداد ۱۲, شنبه

اختلاف مقامات ایران و عدم ترخیص میلیونها تُن کالا

۴ میلیون تن دارو و مواد غذایی به دلیل اختلاف بین مقامات بانک مرکزی و وزارت بازرگانی ایران در گمرک کشور در انتظار ترخیص هستند. مقامات این دو نهاد دولتی در مورد نرخ ارز وارداتی کالاهای اساسی اختلاف نظر دارند.

روزنامه شرق چاپ تهران گزارش داده است بانک مرکزی از نظر قانونی متعهد است تا اواخر مارس ٢٠١٤ نرخ دلار کالاهای وارداتی که در فهرست کالاهای اساسی منظور شده اند را به قیمت پایین تری ارائه کند اما مقامات این بانک از این کار خودداری کرده اند.

این روزنامه نوشته است از واردکنندگان خواسته شده است تا برای ترخیص کالاها از گمرک ۲ برابر قیمت بپردازند.

بانک مرکزی ایران ماه گذشته نرخ ترجیحی واردات رابه ازای هر دلار ١٢ هزار و ٢٦٠ریال اعلام کرد و آن را جایگزین نرخ متغیری کرد که روی تارنمای خود منتشر کرده بود. نرخ امروز دلار، ٢٤ هزار و ٧٨٩ ریال است.

اختلافات بین مقامات این دو نهاد دولتی در شرایطی ظهور کرده اند که دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هفته آینده به پایان می رسد و حسن روحانی جانشین وی خواهد شد.

رئیس جمهوری جدید وعده داده است تا با معضل تورم و بیکاری در ایران مبارزه کند.

مجیدرضا انصاری، رئیس کمیته واردات اتاق بازرگانی ایران گفته است «ما قبول داریم که درآمدهای ارزی ایران کاهش یافته اند. با این وجود ما باید به جای این که از اختصاص ارز خودداری کنیم و بازار را با مشکل روبرو کنیم، درآمدهای موجود را بهتر مدیریت کنیم».

اسدالله عسگراولادی، رئیس کمیته صادرات اتاق بازرگانی گفته است اگر راه حل سریعی برای مشکلات موجود پیدا نشود، احتمال دارد با کمبود برخی کالاهای اساسی روبرو شویم.

مسعود دانشمند، یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز نگرانی های مشابهی را مطرح کرده و به روزنامه شرق گفته است «اگر اختلافات حل نشوند و به دولت آینده منتقل شوند، احتمال ترخیص این کالاها تا پیش از ماه اکتبر وجود نخواهد داشت و این به آن معنا است که بسیاری از مواد غذایی فاسد خواهند شد».   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر