۱۳۹۲ خرداد ۱, چهارشنبه

طرح کنگره آمریکا برای معرفی سپاه پاسداران رژیم ایران به عنوان یک سازمان تروریستی

بر اساس طرح کنگره آمریکا، این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دلیل “پشتیبانی از برنامه مناقشه برانگیز اتمی جمهوری اسلامی و حمایت از سرکوب حرکت‌های دموکراسی خواهانه در ایران”  به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی خواهد کرد.
گزارش “واشنگتن پست” از جزییات طرح جدید کنگره آمریکا درباره تحریم جمهوری اسلامی
1-sepah-
پارس دیلی نیوز به نقل از منوتو، روزنامه “واشنگتن پست” در گزارشی ضمن اشاره به روند “کند” گفتگوهای دیپلماتیک میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی، جزئیات بیشتری از طرح جدید کنگره آمریکا مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را منتشر کرده است.
این روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به گفتگوهای “بی نتیجه” اخیر میان جمهوری اسلامی و غرب در وین و استانبول و نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه اتمی رژیم ایران می نویسد که جمهوری اسلامی همچنان موفق نشده که ثابت کند فعالیت‌های اتمی این کشور صرفا به منظور اهداف مسالمت آمیز انجام می شود.
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اخیرا در مسکو گفت که جمهوری اسلامی  برای روشن شدن هدف خود از برنامه اتمی‌اش همکاری کافی با آژانس ندارد.
جمهوری اسلامی تا کنون از بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از برخی تاسیسات اتمی و نظامی خود همچون “فردو” و “پارچین” جلوگیری کرده است. در آخرین دور از مذاکرات میان نمایندگان جمهوری اسلامی و آژانس اتمی در وین نیز دو طرف بر سر تعیین یک زمان معین برای بازرسی از تاسیسات اتمی و نظامی جمهوری اسلامی به توافق نرسیدند.
بنا بر گزارش “واشنگتن پست”، عدم اجازه حکومت ایران به نامزدهای میانه رو نظیر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری نیز مزید بر علت شده تا برخی نمایندگان کنگره آمریکا بر تشدید تهدید‌ها اصرار بورزند.
بنا بر این گزارش و به نقل از رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا، هم اکنون توافقی فراگیر برای تصویب قطعنامه‌ای جدید در این مجلس وجود دارد که اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را تشدید کند.
برغم آن که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، چندی پیش از سنای این کشور خواسته بود تا در قبال اعمال تحریم‌های سختگیرانه تر علیه جمهوری اسلامی خویشتن داری کنند، در این قطعنامه که از سوی لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه، به سنا ارائه شده، ایالات متحده ضمن تاکید دوباره بر حمایت از اسراییل، “تهدید ایران اتمی علیه غرب” را ‌‌رسما مورد توجه قرار می دهد.
هری رید، رهبر اکثریت دموکرات‌های سنای آمریکا، نیز از موافقت قریب به اتفاق قانونگذاران سنای کنگره برای ارائه قطعنامه‌ای خبر داد که تحریم‌ها علیه ایران به دلیل فعالیت‌های اتمی تهران را تشدید می کند.
این گزارش در ادامه به شرح جزییات بیشتری از طرح کنگره آمریکا پرداخته است.بنا بر این گزارش، این طرح در صورت تصویب، به باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا این قدرت را می دهد که هر شرکتی را که مشغول معامله با رژیم ایران باشد، تحریم کند. قدرتی که می تواند منجر به گسترش تحریم‌های فعلی اعمال شده علیه  جمهوری اسلامی از بخش‌های مالی و انرژی به بخش‌های تولیدی و سایر بخش هایی که نقشی کلیدی در انعطاف پذیری ایران دارند، شود.
بر اساس طرح جدید کنگره ایالات متحده، علاوه بر تشدید تحریم‌ها علیه شرکت‌ها یا افرادی که اقدام به ارسال فن آوری‌های حساس به ایران می کنند، نهاد‌ها و افراد ناقض حقوق بشر نیز با تحریم‌های شدید این کشور مواجه خواهند شد.
به تحلیل “واشنگتن پست”، ایالات متحده در صورت تصویب این طرح، نه تنها بر شرکت‌های مالی و بیمه‌ای که با جمهوری اسلامی معامله می کنند فشار مضاعفی وارد خواهد کرد، بلکه امکان تحریم کامل نفت ایران را نیز پیدا خواهد کرد.
نکته دیگر آن که بر اساس طرح کنگره آمریکا، این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دلیل  آنچه که “پشتیبانی از برنامه مناقشه برانگیز اتمی جمهوری اسلامی و حمایت از سرکوب حرکت‌های دموکراسی خواهانه در ایران” یاد می کند، به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی خواهد کرد.
گفتنی است سنای ایالات متحده در ارتبال با این لایحه روز دوشنبه هفته جاری وارد بحث شد و آن را به رای گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر