۱۳۹۲ آذر ۳, یکشنبه

فاش کردن متن توافقنامه هفت ماده ای ژنو توسط سپاه پاسداران




خبرگزاری حکومتی «نسیم» گزارش کرد به هفت بند اصلی توافقنامه ایران با گروه ۱+۵ در ژنو دست یافته است.
این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران روز شنبه (دوم آذر) به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده که ایران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را برای شش ماه پذیرفته است.
این نخستین بند توافق‌نامه احتمالی ایران با گروه ۱+۵ است که به نوشته این خبرگزاری در صورت امضای نهایی٬ ایران متعهد می‌شود مواد غنی شده ۲۰ درصد را «خنثی» کند.
بر اساس این گزارش٬ در دومین بند این توافقنامه احتمالی ایران همچنین تعهد کرده که دستگاه‌های سانتریفیوژ جدید نصب و فعال نکند و تعداد آن‌ها را نیز کاهش دهد.
«پذیرش سقف ذخیره‌سازی مواد غنی‌شده پنج درصد» و «تعلیق هرگونه فعالیت در راکتور آب سنگین اراک به مدت شش ماه» دو بند دیگر این توافقنامه را تشکیل می‌دهد.
«پذیرش دسترسی و بازرسی‌های فرا‌تر از پادمان» و «امضای توافقنامه باآژانس برای حل مسائل باقیمانده» پنجمین و ششمین بند این توافقنامه است.
این منبع آگاه همچنین افزوده در ازای تعهد شش‌گانه ایران٬ غرب متعهد خواهد شد ورود هشت و نیم الی ۱۰ میلیارد دلار منابع ایران به داخل کشور را فراهم کند.
این مبلغ پس برداشته شدن تحریم فلزات گرانبها (طلا)، خودرو، قطعات هواپیما، اموال بلوکه شده و برداشته شدن تحریم چند بانک به ایران وارد خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر